Title in Arabic | العنوان بالعربية
مؤشر التعليم الجامعي (التدريس) وأثره على القدرة التنافسية العالمية لدولة الأمارات العربية المتحدة
Document Type | نوع الوثيقة
Article | مقال
Publication Title in English | عنوان المجلة بالانجليزية
JBAES
Publication Title in Arabic | عنوان المجلة بالعربية
مجلة إدارة الأعمال والدراسات الأقتصادية
Abstract in English | الملخص بالانجليزية
This study aimed to demonstrate the relationship of the university education index to the global competitiveness of the United Arab Emirates. The study relied on the quantitative approach to data analysis. The study sample consisted of a group of who work in departments and departments. And the offices of quality management and academic accreditation in accredited higher education institutions. The sample size was (360) individuals. The sample size was calculated to find the number of its members based on the equation for determining the size of the statistical sample for an unknown statistical population at the level (0.05), where (360) questionnaires were distributed to The study sample was retrieved (340). After examining the questionnaires, (330) questionnaires were found valid for analysis (91.6%), and the hypotheses were tested using appropriate statistical methods from the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The study reached several results, the most important of which is that there is a statistically significant effect at a significant level (α≤0.05) of teaching on competitiveness, represented by its combined dimensions, for the United Arab Emirates, and the relationship between the two variables was positive. This explains that the teaching dimension positively affects the dependent variable, competitive ability, which is represented by its combined dimensions.
Abstract in Arabic | الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى بيان علاقة مؤشر التعليم الجامعي على القدرة التنافسية العالمية لدولة الإمارات العربية المتحدة، واعتمدت الدراسة على المنهج الكمي لتحليل البيانات، وتكونت عينة الدراسة من مجموعة من ممن يعملون في أقسام و إدارات ،ومكاتب إدارة الجودة والاعتماد الأكاديمي بمؤسسات التعليم العالي المعتمدة ، وبلغ حجم العينة (360) فردا تم حساب حجم العينة لإيجاد عدد افرادها اعتمادا على معادلة تحديد حجم العينة الإحصائية لمجتمع إحصائي غير معلوم عند مستوى (0.05) ، حيث تتم توزيع (360) استبانة على عينة الدراسة، واسترداد (340) وبعد فحص الاستبانات وجد ( 330) استبانة صالحة للتحليل بنسبة (%91.6) وتم اختبار الفرضيات باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة من الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). و توصلت الدراسة الى عدة نتائج أهمها انه يوجد أثر ذو دلاله إحصائية عند مستوى معنوية (0.05≥α ) للتدريس في القدرة التنافسية والمتمثلة بأبعادها مجتمعة لدولة الإمارات العربية المتحدة، والعالقة بين المتغيرين كانت طردية؛ وهذا يفسر أن بعد التدريس يؤثر إيجابا في المتغير التابع القدرة التنافسية والمتمثلة بأبعادها مجتمعة.
Keywords in Arabic | الكلمات المفتاحية بالعربية
مؤشر التعليم الجامعي؛ القدرة التنافسية؛ دولة الأمارات العربية المتحدة؛ جودة التعليم؛ البحث العلمي
First Page | الصفحة الأولى
325
Last Page | الصفحة الأخيرة
350
Publication Date | تاريخ النشر
1-18-2024
Department | القسم
القسم المشترك | Common section
Recommended Citation
Mahdi, Dr. Shawk Hasan, "The university education (teaching) index and its impact on the global competitiveness of the United Arab Emirates" (2024). Faculty Peer-Reviewed Papers | بحوث هيئة التدريس المحكمة. 42.
https://aldhakheerah.imc.gov.ae/faculty-peer-reviewed/42