Title in Arabic | العنوان بالعربية
مؤشر التعليم الجامعي (التنوع الدولي) وأثره على القدرة التنافسية العالمية لدولة الأمارات العربية المتحدة
Document Type | نوع الوثيقة
Article | مقال
Publication Title in English | عنوان المجلة بالانجليزية
Jerash Research & Studies
Publication Title in Arabic | عنوان المجلة بالعربية
مجلة جرش للبحوث و الدراسات
Abstract in English | الملخص بالانجليزية
This study aimed to demonstrate the relationship of the university education index (international diversity) to the global competitiveness of the United Arab Emirates. The study relied on the quantitative approach to data analysis. The study sample consisted of a group of (manager, executive director, head of department/division, employee) who They work in departments, departments and offices of quality management and academic accreditation in accredited higher education institutions. A random sample of (360) individuals was taken, and the study reached several results, the most important of which is that there is a statistically significant effect at a significant level (0.05 ≥ α) of international diversity in competitiveness. Represented by their combined dimensions for the United Arab Emirates, the relationship between the two variables was positive. This explains that the international diversity dimension positively affects the dependent variable, competitiveness, which is represented by its combined dimensions. Therefore, the study recommended two main recommendations, the first: legislative at the state level requiring higher education institutions to apply the Times classification standards and making them among the requirements for renewing academic accreditations for programs, and the second recommendation at an institutional level stipulating the necessity of linking innovation and scientific research in higher education institutions to promotions and renewing contracts for For faculty members on the one hand and making it a standard for measuring the quality of educational outcomes for university students on the other hand
Abstract in Arabic | الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى بيان علاقة مؤشر التعليم الجامعي (التنوع الدولي) على القدرة التنافسية العالمية لدولة الإمارات العربية المتحدة، واعتمدت الدراسة على المنهج الكمي لتحليل البيانات، وتكونت عينة الدراسة من مجموعة من (مدير، مدير تنفيذي، رئيس قسم/ شعبة، موظف) ممن يعملون في أقسام وإدارات ومكاتب إدارة الجودة والاعتماد الأكاديمي بمؤسسات التعليم العالي المعتمدة ،وتم اخذ عينة عشوائية بلغ حجمها (360) فردا ، وتوصلت الدارسة الى عدة نتائج أهمها انه يوجد أثر ذو دلاله إحصائية عند مستوى معنوية (0.05 ≤ α)
للتنوع الدولي في القدرة التنافسية والمتمثلة بأبعادها مجتمعة لدولة الإمارات العربية المتحدة، ا في المتغير التابع القدرة والعالقة بين المتغيرين كانت طردية؛ وهذا يفسر أن بعد التنوع الدولي يؤثر إيجاب التنافسية والمتمثلة بأبعادها مجتمعة. لذلك أوصت الدراسة بتوصيتين رئيسيتين الأولى: تشريعية على مستوى الدولة تقضي بإلزام مؤسسات التعليم العالي بتطبيق معايير تصنيف (التايمز) وجعلها ضمن اشتراطات تجديد الاعتمادات الأكاديمية للب ارمج، والتوصية الثانية على مستوى مؤسساتي يقضي بضرورة ربط االبتكار والبحث العلمي في مؤسسات التعليم العالي بالترقيات، وتجديد العقود بالنسبة لأعضاء هيئة التدريس من جانب وجعله معيار لقياس جودة مخرجات التعليم بالنسبة للطلبة الجامعيين من جانب آخر
Keywords in Arabic | الكلمات المفتاحية بالعربية
مؤشر التعليم الجامعي، التنوع الدولي، القدرة التنافسية، دولة الأمارات العربية المتحدة، جودة التعليم، البحث العلمي
First Page | الصفحة الأولى
360
Last Page | الصفحة الأخيرة
382
DOI | معرف الكائن الرقمي
10.9688/jrs.v25i01.44
Publication Date | تاريخ النشر
6-10-2024
Department | القسم
القسم المشترك | Common section
Recommended Citation
Mahdi, Dr. Shawk Hasan, "The university education (international diversity) index and its impact on the global competitiveness of the United Arab Emirates" (2024). Faculty Peer-Reviewed Papers | بحوث هيئة التدريس المحكمة. 41.
https://aldhakheerah.imc.gov.ae/faculty-peer-reviewed/41